onsdagen den 9:e april 2014

Fortsättning

Det fungerar bra även om jag har små duster med halsont och huvudvärk som någon slags hälsning från en lurande influensa. Dock bryter den bara ut någon dag i veckan. Då vilar jag, men totalt blir det träning i fem dagar, vilket känns jättebra. Faktum är att jag har mer springlust än någonsin!
Det brukar bli 5-10 km varje morgon. I morse blev det sju kilometer på 37 minuter och då hade jag några kilometer kvar i benen.
Matmässigt har jag äntligen släppt till, jag behöver inte kämpa så hårt för att äta bra. Någon dag åt jag bara två ägg, en avocado och två äpplen. T o m med på frukostbuffen i tisdags åt jag bara bra saker, inte ens det mörkaste brödet utan snodde med mig två ägg som jag lade i handväskan.

Min bästa kompis är just nu en massageborste som jag använder tillsammans med olja i duschen. Just nu är hela benen och rumpan fulla av blåmärken för att kroppen är lite ovan, men celluliterna börjar ge med sig. Sakta.

Och även om den j-a vägen står HELT still, så syns det på kroppen. Måste ta en bild imorgon!

Sen väntar utlandssemester, då ska jag försöka träna dagligen och var lite mer fri med maten, det blir en så trist resa annars. Återrapport i slutet på april.

måndagen den 31:e mars 2014

Morgonträning - 10 km blankt

På 52 minuter blankt - och då gick jag lite i början som uppvärmning. Tänker mig att fixa det under 50 minuter snart.
Hade tänkt att köra en helfasta, men var vråååålhungrig. Mannen hade stekt kycklingfile och en slags auburginröra, så det blev frukost-lunch-middag. Men ingen stor portion iallafall.

Men vad jag har ätit i helgen, godis, chips, popcorun, glass, bulle. Inga jättemängder - glass bara två skedar i en liten skål som eftermiddag på en middag, en halv bulle etc. Men chips, popcorn och en hel Malaco salt och blandat påse.
Kanske är det här inte min melodi, känns som jag är mer fixerad än någonsin vid mat och annat. Måste nog socker- och saltr-ensa lite för jag är som tokig i detta just nu!

fredagen den 28:e mars 2014

Upp i vikt igen!

Bisarrt att jag inte går ner i vikt. Idag vägde jag 68,5 kg.
Jag måste förändra saker som gör att jag blir fem kilo lättare. Ett maraton med så mycket extra vikt, nej tack!

torsdagen den 27:e mars 2014

Kämpar på

Varje dag går jag upp kl.06.00. Jag hoppar i träningskläderna, dricker ett glas vatten, borstar tänderna och slänger mig på cykeln för att ta bussen till gymet. Varje morgon.

Igår körde jag yoga 60 minuter och sprang sedan 3 km.

Idag sprang jag 4 km och körde sedan 30 minuter Grith Plyo (tror jag att det heter). Sjukt jobbigt men fick lite fart på mina livsandar. Så smart att man går igenom kroppen på 30 brännande minuter.

Hade väl tänkt att halvfasta idag, men jag har nog ätit mer än de där 500 kalorierna, men jag har inte gjort det för att jag var hungrig, snarare...uttråkad?
Vad åt jag då? Ett äpple, lite tomatsoppa med en klick creme fraich, en knäckebrödsmacka med två skivor ost på, ett päron och en glutenfri våffla med lite lite sylt och creme fraiche på.

Men jag går inte ner i vikt. Däremot händer det saker med kroppen, den börjar bli mindre tant-lik och mer...liksom...lean?

tisdagen den 25:e mars 2014

Så segt.

Jag har gått ned 100 gram.
Suck.

68,2 kilo på samma våg, med samma kläder och skor.

måndagen den 24:e mars 2014

Näpp

Ingen vägning i fredags. Lite svårt då jag inte hade tillgång till en våg på jobbresan.
Men jag sprang på fredagmorgon, kändes långt och innehöll både Djurgårdsvyer och Gärdet. Men det bidde bara 8 km.

Lördag total vila. Kändes nästan lite spooky och jag var nog lite stingslig. På söndag fick jag en solig och härlig PW på 6-7 km med den nya vanan - att lyssna på AlexoSigge pod. Den är sällan särskilt bra och denna version var rent av usel. (ja, varför lyssnar jag...brist på annat kanske?).

Idag är det 5:2 fasta. Eller som det blev förra veckan 6:1. När jag kör fasta så gör jag det ända ner i botten, äter INGET och dricker bara te/kaffe med på sin höjd en splash mjölk och kanske någon tesked kokosolja i. Spännande att se hur man reagerar! Det värsta är innan lunch, då brukar jag vara superhungrig, kanske för att jag tränat på morgonen (en mil på löpband) och imorgon kanske jag blir galet hungrig eftersom jag tänker köra på morgonen också och äta först till lunch.
Fungerar bättre än vad jag trodde, men jag vet inte om jag pallar att göra det två dagar i veckan. Kanske borde man köra "hardcore" med fasta från söndag middag - tisdag lunch och sedan köra en dag lite mer normal-light med 500 kalorier på onsdag eller torsdag?
Ska testa detta i veckan tror jag.

torsdagen den 20:e mars 2014

Lite tungt

Varje gång jag skriver i bloggen tänker jag innan "åh, varför går jag inte ner i vikt, jag tränar ju jämt och äter ingenting". Jag ser mig själv som ett offer för dålig ämnesomsättning men som offrar allt.
Men så tänker jag att jag ska vara sanningsenlig och funderar på vad jag ska skriva "när jag har ätit så lite"... och då trillar polletten ner.

Jag äter mer än vad jag tror. Jag dricker mer vin än jag tror . Jag tränar mindre än vad jag tror.

Sen finns det säkert folk som skulle vara magra som stickor med mina vanor, men jag är a) 40 plus och b) kroppen har vant sig.

Men det känns trögt. Jag borde ha en vit månad för jag tror ärligt talat att det är vinet som är boven. Jag är verkligen ingen alkoholist eller dricker mig full, men det är ETT glas här och där. På middagar, på afterwork, på restaurang. Titt som tätt. Den senaste veckan ett glas fredag, lördag, söndag, tisdag och onsdag. Det är så mycket att jag nästa skäms.
Och så vet jag att i kväll ska jobbet ut och äta och gå på teater. Vin? Ja säkert. Fredag och lördag säkerligen ett glas vin till maten.

Tänkvärt.

Utöver det funkar det mesta bra. Fasta måndag. Halvfasta onsdag. Bara bra mat i övrigt.
Tränat alla dagar utom onsdag.